onsdag 19 juni 2013

Mer väder - spänning :)

Jaha. Vill bara åpeka som de säger Grönköping, som väl bara Bengt O har news from, att det underliga vädret fortsätter.
Vaknade i morse vid den där timmen då allt är grått, av fågelsång. Orsaken var att fönstret var öppet bakom fönsterluckorna.
Märklig melodi, först tänkte jag att det är en näktergal, men ju mer jag liksom vaknade, desto mer insåg jag att det ju inte är troligt alls. Så jag kom fram till koltrast. Som vanligt.
Och jag gillar koltrast, det är inte det. Men ringduva, koltrast, ringduva är vad man hör här.
Sen somnade jag om och vaknade nästa gång av ytterligare ett åskväder.
Och sen började de gamla vanliga ljuden. Granne sjunger, granne spolar vatten, dottern hostar, alla vaknar. På riktigt.

Och sen gick dagen i kvalm och nu på kvällen - ännu ett åskväder.

Och så håller det på. i Lourdes är de helt översvämmade och om det här inte är nån sorts Ginnungagap så är jag född som en nors.

På något vis får det här vädret mig att tänka på sommarstugor. Att ligga en knapp meter under regnet i överslafen på en våningssäng, och nästan ha det på bara huden.
Att leva precis lika mycket i nuet som i dået. Är det den där tidpunkten Dante talar om? Man ser liksom ålderstrappan i kurbits. Samtidigt.

Och man vet inte rikgit var man befinner sig?


2 kommentarer:

Helena Looft sa...

Menar du "Till mitten hunnen på vår levnads vandring
hade jag i en dunkel skog gått vilse
och irrat bort mig från den rätta vägen"?

Här är det helt vanligt mulet väder i dag, inga konstigheter, men man kan ju alltid vara en filifjonka som väntar på en katastrof ändå – tänker jag.

Karin S sa...

Jepp, det är den jag menar.
Åskade igår med, men sen blev det bara vanligt väder. Alltså regn, sol, regn, sol, typ.

Idag som hos er. Mulet.