torsdag 7 mars 2013

Nytt spel

Varning. Nu kommer ett inlägg som jag misstänker att läsekretsen har föga glädje av. Men jag kör det i alla fall.
Nytt spel.
Det är den äldre sonen (som nu har sportlov och jobbar med tyskan!) som visade mig det. Heter 94s, alltså 94 sekunder och är en sorts tolkning av spelet med papper och penna, le petit bac.
Man har ämnen och en bokstav och det gäller att så fort som möjligt skriva upp ord i varje kategori, i telefonspelet har man 94 sekunder på sig.
Okej, det är jättesvårt, ämnena är typiska skolungdomskunskaper.
Några exempel:
franskt departement/franskt vattendrag, flod (kan jag aldrig)
grönsak (kan jag ganska ofta)
sinnesstämning/känsloläge (är jag bra på!)
yrke (sådär)
fortskaffningsmedel (är jag ganska bra på, allt går liksom, lika mycket fötter som hangarfartyg och raket)
blomma (skitsvårt)
fransk ost (ganska svårt)
skolämne (är jag bra på!)
ingrediens i en hamburgare (är jag också bra på, favoriter är mayo, sauce och salade)

Ja, ni fattar. Dessutom ska man blippa svaren superfort på mobilen, vilket gör att inga vuxna egentligen kan vinna.
Men roligast är att se sonen spela.
Han är jättebra, och när svaren rullar fram, det vill säga när man får veta hur många poäng man fick och hur många serier man åstadkom (minst fem rätta svar i rad) så sitter han och skäller på telefonen. Och det är nästan det roligaste.
Fais chier. Putain. Connard.
Egentligen borde en fråga vara franskt slangord istället för oregelbundet verb.
Då skulle han bli ännu bättre.

Och nu kommer det som jag försöker klura ut hur man ska få till. Spelet finns även på tyska.
Jag försökte prata om det.
Tyska departement! sa han mycket skeptiskt.
Njae, men oregelbundna verb kan du ju?
Fais chier, muttrade han.

Annars läser han Ponge nu, ingår ju i skolans läsning. Jag försökte förklara en lässtrategi, man ska vara uppmärksam på ordlekar och dubbelbetydelser.
Jaha. Sa han. Då fattar jag bättre. Man ska alltså inte läsa den som om det vore en Balzac.

På något vis får man ibland en känsla av att det är med väldigt små steg människan tar sig framåt, eller bakåt.
Hej.

7 kommentarer:

FåtöljStrategen sa...

Du får väl hota med sommarskola om det inte blir ordning på tyskan.

Gabrielle Björnstrand sa...

Fast nu tycker jag nästan att det är den vänskapliga stämningen mellan dig och sonen som gör mest intryck.
Mellan raderna då ; )

Lo sa...

Har roat mig med 94s hela kvällen! Vi kan väl säga såhär- franska är inte det språk som ligger längst fram på tungan längre... Det är ju ändå 15 år sedan jag bodde där och det märks.
Dessutom- oliver på hamburgare??

Bodil Z sa...

Fast Karin, nu blir jag lite besviken, kan du inte FLODER? Jag som tänker på dig när jag tänker så där allmänt på floder i Europa.

Karin S sa...

Fåtölj,
Tyskakurs i sommar lutar det åt.

Gabi,
:), fast jag får ju stå ut med en hel del ironi. Å andra sidan, det får han med.

Lo,
På hamburgare är en jättekonstig post, för man kan ha i stort sett vad som helst i hamburgare verkar det som. Har dock inte testat med häst. ;) Men annars, oliver, bacon, mjöl, potatis funkar... finns säkert ännu mer underligheter.
Och om man håller på ett tag så kommer man liksom in i det. Hoppas att du fortsätter !

Bodil,
Jag gillar floder, det är helt sant. Men jag har aldrig ens inbillat mig att jag är särskilt bra på floder. I Fr kan jag väl de stora, men det är ca fyra stycken, men alla jädra bifloder? Dom måste man ju också kunna i det här spelet.
Jag får plugga floder och departement. Jättetrist.

Lo sa...

Får inga floder, men är verkligen inte bra på departement. Bara av nyfikenhet, hur många poäng brukar ni få ungefär, ni som är fransktalande "på riktigt"? Jag bättrar mig så smått, ligger på 10-15 oftast och har ingen uppfattning om det är helt uselt eller någorlunda ok (efter omständigheterna)...

Karin S sa...

Lo,
Jag hade ett tag en utökad variant av spelet (0,79€) men den tog jag bort för det blev för svårt. Där var floderna och annat bökigt med: del av skidutrustning, blomma, vad man har med sig på stranden, typ.

I början fick jag knappt tjugo poäng, sen fattade jag att det som gäller är serier, det vill säga fem, tio eller helst tjugo rätta svar i rad. Då får man en massa extra poäng, ännu bättre om man får serier med 2+svar, då trillar det in poäng som sjutton.
Nu är mitt rekord 53 poäng tror jag. Det innebär en tjugoserie med ganska många 2+ i. I normala fall ligger jag kring 20 poäng. Sonen har rekord 57, tror jag.

Departement måste man plugga, finns bra lista på wiki med alla dep, man tar ju dem på tre fyra bokstäver istället för Bouche du Rhone, typ.

Du kommmer nog att förbättra ditt resultat en del om du fortsätter ett tag till, för man lär sig ju !