lördag 22 december 2012

Uppdatering

Jäklar vad de skällde på mig, de stora barnen då de äntligen kom hem med en gran. Jag hade skickat dom till en stor blomster/granhandel inte så långt bort, där var den typen av gran vi ville ha slut. De gick till en annan handlare i det kvarter vi bodde i förut. Samma sak. De gick till ytterligare en handlare i ett annat kvarter. Där fick de tag i en gran. Det regnade mer eller mindre hela tiden.
De bar hem granen. Sammanlagt hade de nog gått en dryg halvmil, varav drygt en km med gran.
Dottern skällde för att vi (föräldrarna) alltid vill göra saker i sista minuten.
Sonen menade att samtliga hans kläder måste tvättas för de var fulla av jord. (Ungefär som om granen var en sorts sallad.)
Det var de inte alls. Bara lite fuktiga.
Granen ställde vi på en stor plastpåse, klippte bort strumpan och så fick den bre ut sig. Den var stor och frodig och jättefin, bara lite sned i toppen.
Nu är den klädd (för tidigt!) och belysningen funkar och alla jäkla halmprylar köpta på tyska julmarknader (av sonen) är på plats.

I morgon blir det putsning, mer klappar.
Jag har skrivit en snorbra vers på franska. Kanske lägger jag ut den. Tvångstankar igen. Jag lägger inte ut den.
Mangold till middag och maken har köpt själva skåpet till ugnen, men inte ugnen. Han får åka tillbaka i morgon, ugnen heter FRAMTID, av allt att heta. Och finns på det svenska möbelvaruhuset (som inte är mer svenskt än gökur) nära dig.

Hej.

3 kommentarer:

Gabrielle Björnstrand sa...

Observera att du skrev detta klockan 22.22
den 22.12.12.

VAD tror du det kan betyda - för framtiden, cirka?

Efter att alla dörrhandtagen sitter rätt?

God Jul till dig och granen och de upprörda barnen och maken -
och: du är skoj.

Karin S sa...

Ojojoj, jag tänker aldrig på sånt så eventuell betydelse får väl visa sig. Om den kan.

Och tack, Gabi. Och tack detsamma. God Jul till dig och de dina med, och stort tack för alla de skratt dina texter bjuder på. (Jag tror att det är det där lite småarga i oss som gör det.)

Lennart Erling sa...

Hej!
På uppdrag av Lennart ber jag att få tillönska dig en riktigt god jul!

http://langsambloggen.blogspot.se/2012/12/snogubben-onskar-en-god-jul.html