fredag 23 november 2012

23 november

Jaha. Så har man lärt sig ett nytt ord igen.
Var på den där skrivkursen igår, den som liksom stör mig eftersom jag inte vet riktigt hur jag ska förhålla mig till den. Men så var uppgiften rätt enkel att få ihop inom ramen för mitt projekt och jag skrev och skrev och skrev.
Tu es prolix, sa min granne.
Jag antog att det betydde något i stil med mångordig, men man kan ju aldrig vara säker, så jag muttrade något om att jag tar bort mycket också. Vilket jag ju gör.
Och sen glodde jag lite i hennes papper där små, små bokstäver på täta, täta rader fyllde en tredjedel av en A4.
Och du skriver helt smått, sa jag, jag vet inte precis om det var artigt.
Jo, menade hon. Jag är koncis.

Well, well, nu har jag googlat. Prolix betyder överdrivet mångordig, långrandig, nåt i den stilen. Det är liksom inte helt positivt.

Hur de här små koncisa människorna ska få ihop några romaner fattar inte jag. Men för all del, det är ju deras problem.

Annars nada. Måla vitt idag, fortsätta utåt i lägenheten. Hallen är ursnygg, som att vara inne i en elefant, liksom. Nu ska den bli full att flyttkartonger, vilket är synd för då ser man inte de snygga grå väggarna. Två rum till målade innan jul är planen. Undrar om den går att genomföra. Behöver plast. Hej.

5 kommentarer:

Gabrielle Björnstrand sa...

de små koncisa har länge varit på frammarsch...i alla fall här i landet. ju mer gnetigt och subjektlöst, desto enklare att få ihop det. kanske ?
(skriver bara med höger hand eftersom jag har en chokladbit i den vänstra som snart börjar flyta. koncist nog?)

bra skrivet, f.ö.

Karin S sa...

tackar, tackar.

Den här lilla koncisa människan är nog mer gammalmodig än så, tror jag. Inte skrivarskoletypen alls, hon har vuxna barn och barnbarn och skriver rätt fint ändå. Men kort. Om små grejer, barn och näbbmöss och annat man inte vet så mycket om.

Du tillhör nog också de prolixa, menar jag.

Gabrielle Björnstrand sa...

Prolix - ja, dessvärre, dessbättre. Det blir mycket att stryka, som vi vet.
Men kanske mera liv, in the end. Pöj, pöj.

Karin S sa...

Stryka is my middle name. Men klart att det är roligare! Vi har ju liksom ett v a l.

Gabrielle Björnstrand sa...

Ja du - här sitter jag och väljer. Det är rätt kul just idag ; )