fredag 15 juni 2012

Pillolja

Grejen är att jag jobbar med annat. Försöker skriva, försöker få ordning. Kanske flyttar vi. Det är en spänningsroman, eftersom det definitiva beskedet dröjer.
Samtidigt kom en flyttgubbe och kollade igår, han påpekade att bara i mitt arbetsrum var det frågan om sextio kartonger. Böcker.
Vi har mycket jobb framför oss, sa han.
Om vi flyttar, sa inte jag, men tänkte det.

Och så skriver jag alltså. Och räknar ord, sidor och tecken. Men enda sättet att begripa hur tjock en eventuell bok blir är att jämföra med en bok man skrivit tidigare, och göra manuset på exakt samma sätt. Samma typsnitt, samma storlek och samma radavstånd.
Sånt kan man också pilla med.
När jag läste om början på den här grejen jag håller på med nu så begrep jag ingenting. Fullständigt obegriplig. Det dröjde ett par dagar tills jag kom ihåg hur jag hade tänkt, och då hade jag tänkt (när jag skrev det) att romanen skulle sluta exakt tvärtemot mot hur det verkar nu. Eller hur det ser ut att bli.
Inte konstigt att jag inte hängde med.
Men då måste man skriva om början. Eller slutet.
Och så håller det liksom på.
Så jättedumt.

Barnen mår bra. Ett är på en sorts pryo i Marseilletrakten. Vi vet inte riktigt vad han gör. Jag trodde att mannen som har företaget i fråga ägnade sig åt trädgårdsskötsel. Min man påstår att han odlar maskar till komposter. En sak är säker. Han har slips.

Hej.

PS. Rubriken är ett kul ord jag kom på. Vad kan det vara?

12 kommentarer:

Lennart Erling sa...

God morgon!
Kanske ett ord yttrat av en cisterntekniker med talfel?

Anna Brodow Inzaina sa...

Låter ganska trivsamt ändå. En bok är på gång, barnen pysslar med sitt, flytten kanske inte är så nödvändig ändå. Pillolja - typ nagelbandsolja, symaskinsolja – för de små detaljernas i livet skull.

En sak för pilloljan är ovanstående exempel: skall genitiv-s sättas ut på huvudordet 'detaljerna' eller på 'livet' som avslutar frasen? För ett modernt språköga ser det ju bättre ut med "de små detaljerna i livets skull".

Gabrielle RW sa...

Pillolja är nåt man behöver när man skriver - för att få ordning på texter och sidor - och bilder om man har såna med. Jag kämpar på med mitt skrivprojekt och pillolja är just vad jag behöver. Det är möjligt att pillolja används även i andra sammanhang men i skrivandet (och bokskapandet) behövs det definitivt.

Gabrielle Björnstrand sa...

Gabrielle: Um, pillolja och salt och flyt och fanatism.

Karin: Skönt att läsa om samma jobbiga jobb.

Karin S sa...

Lennart,
Hade jag aldrig kommit på. Jo, faltelet kanske men inte cisternteknikern.
Förslaget godkänns.

Anna,
Jättegulligt med din pillolja.
Jag hade satt genitiv-s som du, men tycker att båda alternativen ser knäppa ut.

Gabrielle,
Mentalt, liksom?


Själv tänkte jag mig en jävligt gnetig oljemålning, en pillolja. Men era förslag är bättre.

Gabrielle Björnstrand sa...

..mentalt, metaforiskt, metabolistiskt - you name it.

Gnetig oljemålning. aha! Känns igen...men sen slår du till med panoramat.

Jag har nog mer liksom flygande blad av skisser vari för många visar samma träd/man/kvinna ur samma vinkel (metaforiskt då).

Sovra. Orka. Svetsa.

Karin S sa...

Ojojoj, svetsa som är så jobbigt.

MItt problem är omtugg och löst prat. Viss tråkighet och jag känner mig beklämd av att vara inne i den där berättelsens rum. Visst, så småningom öppnas nya vyer, men just nu är grejen kvävande.

Panorama är vad som saknas, friska flygbilder, god sikt. Vi får jobba på det.

Gabrielle Björnstrand sa...

Pil Lolja:
nu vet jag; det är gudinnan över de pilar som träffar målet.

Lolja, lolja, säger man. Och så går det bra!

Karin S sa...

kanske. rysk gudinna?

Bodil Z sa...

Pillola kanske (litet piller). Vi tar ett litet piller - ja! Annars är jag intresserad av - och förskräckt inför - det där med boklådorna. Sextio! Jag försöker förstå vad jag har att plocka ur "mitt" hus i Sverige. Usch!

Bodil Z sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Karin S sa...

Det är tydligen fråga om hälften så stora lådor när det handlar om böcker, så trettio "vanliga"?

Pillola, ja, det låter lite slaviskt. Och mysigt.