fredag 28 januari 2011

Vårkollektionen är här

Tröttnade på mörkret, anser att det här är en vårkollektion av något slag. Ser även att det liksom fattas en rad under rubriken där det borde stå "med rätt att tycka" eller "mitt i språnget" eller vad fan som helst egentligen.
Kanske skriver jag dit något en dag.
Med gipsad arm
Ständigt cyklande
Socialare än så här blir det inte
Livsledans språkrör
Tidigare var jag kritisk till sossarnas kulturpolitik nu ser jag ingen kulturpolitik alls
Storm i ett vattenglas
I orkanens öga
You name it

Annars har jag gått på slutrea idag. Finns nog inget mer deprimerande än slutrea på Monop. Ihop med defekta handväskor i syntet ligger spidermanleksaker och kartonger med nylonstrumpor i udda storlekar. 70% på allt.

Ett uttryck jag föresatt mig att använda i år är till varnagel. Kanske kunde man ha det som underrubrik. Men jag är lite osäker på vad det betyder, nåt i stil med till varning?

Allmänheten varnas.

Hej.

15 kommentarer:

Karin S sa...

Jaha. Jag satte dit några, det ser ju inte precis bättre ut, men inte precis sämre heller.

Karin S sa...

Nu funderar jag på att ändra signatur till klubblazer. Jag får se hur jag gör, men ett tag hade jag en blogg som hette ROYAL HÄST, så det kan knappast bli värre.

Lennart Erling sa...

Ah! Betydligt läsvänligare layout. Snyggt! Är våren redan i Paris?

Karin S sa...

Lennart,
Bra att du också föredrar den! Nä, inte ens med god vilja. Här har blivit kallare igen. Men i affärerna hänger de upp vårgrejer nu. Tror inte att de säljer något vidare.

Lars sa...

Ah, slutreornas tristess! Kvar är bara grejorna som ingen ville ha. Allt – alla förväntningar och förhoppningar – har vissnat och dött. Konsumtionismens melankoliska baksida.
Bloggens nya utseende däremot ger ett omedelbart intryck av nystart och fräschör. Gillar även självporträttet (?) i den glatt röda fåtöljen.
Men vad är grejen med klubblazer? Har du en Sven-Bertil Taube-period?

Agneta sa...

Efter denna långa vinter så längtar jag våren extra mycket och uppskattar din ljusare sida. Den är inte till varnagel!

Varnagel uttyds ungefär 'varnande exempel'.

Det är väl ur någon lagtext från 1600-talet eller så:
»sig sielf til välförtient straff och androm til varnagel«

Japp: »Kyrkio-Lag och ordning, som .. Carl then elofte .. åhr 1686 hafwer låtit författa.«

Elofte! En form av elfte jag inte sett tidigare.

Karin S sa...

Lars,
Ja! Det har jag! Jag visste det inte förrän du sa det, men nästa grej blir en video där jag iförd klubblazer och sneda framtänder sjunger Blå anemonerna.
Kanske spelar jag gitarr. I såna fall blir det Samboronbon också.

Agneta,
Då var jag inte så långt ifrån i alla fall. Tackar, tackar!

Lars sa...

Hoppas du har scarf också. Då kommer jag definitivt att köpa videon - till min svärmor.

Madeleine Brandin sa...

Instämmer, lättare att läsa nu!
I ett gammalt Blandarnummer från pappa stod att läsa: "Androm, det är sådant man har till varnagel"

Karin S sa...

Lars,
Plastrong heter grejen har jag för mig. Det har jag.

Karin S sa...

Madeleine,
Ja, det är nog grejer att göra typ studentikiosa skämt om, det här.

Passar väl Sven- Bertil?!

Lars sa...

Plastrong - vilket lustigt ord. Eftersom det varken ingår i min garderob eller vokabulär var jag tvungen att kolla upp det på Wikipedia. Tydligen härstammar det från italienskans piastrone, vilket betyder pansar. Just pansar är något jag behöver mindre av, tror jag, inte mer. Jag ska bli mer uppknäppt – det är mitt nyårslöfte även detta år. Kul i alla fall att få lära sig nåt nytt. Det brukar jag göra, har jag för mig, på denna trivsamma blogg.

Karin S sa...

Lars,

tackar tackar...

Vad gäller det uppknäppta vet jag inte, men är inte plastrong mer uppknäppt än slips?
Lite snobbigt/speciellt är det väl hur som helst. Men jag tycker att det är rätt snyggt.

Helena von Hofsten sa...

Ja, Ljust och fräscht! Ett av de just nu mest utslitna uttrycken i det där landet i norr. I alla fall av dem som bor i huvudstaden.

Karin S sa...

Helena,
Jepp, ljust och fräscht. Det KAN ha poänger!
Tack!