lördag 28 november 2009

Två fleurister

Okej, jag fortsätter med julstöket. Eller försöker i alla fall.
Jag ville ha lite granbarr till en adventsljusstake jag har. Gick till första fleuristen och frågade. En snäll tjej där sa att de hade hon inte ännu. Men jag kunde få palmblad istället. Får jag se, sa jag. Och det fick jag och det var stora yviga saker, lite glesa som fick mig att tänka på strutsfjädrar och de passade inte alls i min lilla ljusstake som man måste tassera barren i.

Då gick jag till den andra fleuristen och bad om samma sak.
Är ni galen, Madame, sa han. Det är bara november än!
Jaja, men medge att imorgon är det den första advent och jag har en liten ljusstake som–
försökte jag.
Jag köper in grangrenar, sa han och spände ögonen i mig. Sen gör jag kransar av dem, sa han. Och sen säljer jag dem hela.
Det gör jag i december, sa han.
Ecoutez, Monsieur... sa jag, medan han körde ut mig ur affären, väl ute på gatan slog jag hjälplöst ut med händerna, och han stängde dörren. Inifrån.

Jag börjar fundera på att ta seden dit jag kommer.

Inga kommentarer: