tisdag 16 juni 2009

Lästips

Nya Axess magasin verkar ha kommit ut och jag har läst det som låg på nätet, allt läsvärt. Ändå fäster jag mig särskilt vid Inger Enqvists text om skola och utbildning i Californien.

Jag har ju skrivit mycket om skola här förut, och jag har från att ha gått en typisk svensk utbildning (tror jag) mer och mer ändrat åsikt om skolan, och framför allt föräldrarnas roll i densamma.
Well, jag får vatten på min kvarn i den undersökning Enqvist presenterar.

Som svensk tror jag (eller också är det bara jag?) har man mer en inställning att skolarbetet är skolans sak att sköta. Som förälder har man liksom annat att göra med barnen.
Här i hjärtat av den präktiga skötsamma konservativa delen av Frankrike är det inte alls så. Här beter man sig som asiaterna i Californien, i alla fall nästan.
Man väljer skola åt sina barn, man kollar någorlunda att de gör läxorna, man skaffar extrahjälp åt barnen om det behövs, kort sagt, man beter sig inte alls som jag minns det från Sverige.
Det kan i och för sig bero på att det var ett tag sen jag gick i skolan, fler föräldrar kanske ägnar sig åt läxläsning med telningarna idag, men när jag var barn så var det inte så. Varken i arbetarklassen (särskilt inte!) eller i medelklassen där jag hörde hemma.

Det här kan man fundera mycket över, vad det beror på. På något sätt litade mina föräldrar på att skolan gjorde sitt jobb, något den hade gjort på den tiden de gick i skolan.
Men, det gjorde inte den skola jag gick i alla gånger. Det var rätt nyckfullt, det där.
Och mina föräldrar hade också inställningen att privatskolor var till för missanpassade, för dem som inte klarade den normala skolan. Och som hade pengar.
Well, så var det nog inte heller, även om det inte fanns många privatskolor på den tiden.

Dessutom hade mina föräldrar den säkert också idag i viss mån ifrågasatta idén att det var viktigt för barnen med fri lek och mycket fritid.
Det var det kanske, men inte heller det där fungerade som på deras tid.
Nå, jag ska inte skriva en roman om det här.
Jag kan bara konstatera att den skola ens barn går i inte har mycket gemensamt med den man själv gått igenom, oberoende av när och var det var.

Läs nu Axess!

Inga kommentarer: