tisdag 19 maj 2009

saknar elit

Få saker gör mig så irriterade som denna självutnämnda "elit" som tar till orda då och då. "Kultureliten". Vem är det egentligen som säger att den är en "elit" - mer än den själv?
Nu påstår Magnusson på Aftonbladet att Odells grej visar "klasshatet" och de "ökande klyftorna".
Visst. Frågar du en byggjobbare, som definitivt inte tillhör någon ekonomisk underklass i Sverige - det gör snarare de frilansande skribenterna på Aftonbladet - så får du svaret att Odell borde läggas in. Eller han rycker på axlarna.
Men, Magnusson dearest, frågar du vilken genomsnittlig Stocksundsbo som helst så får du samma svar. Odells energi och samhällets pengar borde gå till något vettigare.
Och Stocksundsbon kan inte kallas arbetare/underklass och är det inte heller.

Visst, eliterna i ett samhälle kan sägas vara flera. Men om maktens megafon, det vill säga konstnärerna som på små statliga medel hankar sig fram och letar gränser, och likaså författarna som lever på precis lika lite statliga pengar - är Sveriges "elit" - ja, då är fanimig Sverige illa ute.
Det enda den här "eliten" förfogar över är plats i media. Inte försumbart alls, men inget som har någon större tyngd i Sverige där medborgarrätt sen urminnes tider heter pengar. Förlåt, skatteunderlag.

Alltså, vad jag vill komma till är att just den här "eliten" är ett litet gäng gaphalsar som tar sig själva på alldeles stort allvar. Inkusive Magnusson själv förstås.

2 kommentarer:

Lennart Erling sa...

Kan bara hålla med dig! Vad Odell avslöjade var väl bara att svensk psykvård gör så gott den kan, med de resurser den har. Men hon fick utrymme i medierna, och medierna fick en godbit och det var väl också det det handlade om...
Det var bättre på Folkhemmets tid... ;-)

Karin S sa...

Lennart,
Jag har svårt att tycka något om Odells grej, jag är likgiltig inför den. Den verkar rätt ointressant i mina ögon.

Men jag får verkligen en känsla av att media ägnar sig åt fel saker när jag ser den plats det här ändå upptog.
Och då tycker jag att den där "eliten" mer tillhör den dumma skocken, än eliten.

Ja, kanske var det bättre på Folkhemmets tid.