tisdag 5 maj 2009

Biblioteket

Jag fortsätter att pilla med Library Thing. Det är rätt kul. Men man hamnar i frågor omöjliga att besvara. Som vad har jag egentligen läst och inte? Man har glömt.
Till exempel vet jag att min pappa hade alla böcker av Ed McBain, typ sextio stycken eller nåt ditåt. Jag läste säkert hälften, kommer inte ihåg någon handling och framför allt, vilka var det jag läste och vilka var det jag inte läste?
Ska man ta med deckare?
Jag har i stort sett slutat läsa deckare för jag tycker inte att jag har tid. Men jag har läst en helvetes massa deckare i mitt liv. Har de påverkat mig? kan man ju fråga sig då.

Och en annan sak. Grejen föreslår böcker med utgångspunkt i vad man redan har på sin sida. Så gott som alltid, och det är lite irriterande, föreslår grejen titlarna på engelska. A Dream Play - vad ger ni mig för det? Det låter ju som om man hade hittat på det själv, eller hur? Eller Master Olof, det låter som mina söner när jag skriver in dem på Ryanair.
Samtidigt så är det ju uppenbarligen fler som läst Master Olof än Mäster Olof på den där sajten, eftersom alltsammans bygger på ren statistik.
Ändå är jag rätt nöjd, titlar som är ovanliga finns, tack vare tillgången till KBs arkiv? i alla fall en del av det. Les mommies de la plage av Anne-Marie Berglund fanns. Den är jag ensam om att ha där. Och även andra, Birgitta Trotzigs debut Ur de älskandes liv från -51 fanns också. Bra jobbat, tycker jag.
Men det kräver en hel del jobb att få ihop det hela. Och det är ju inte förnuftigt.
Å andra sidan, om man nu jobbar på det, så kan det ju bli riktigt bra? Om man betygsätter och skriver några stödord?

Jag får se. Nu ska jag kolla vad jag egentligen har på mina hyllor. Hej.

Inga kommentarer: