lördag 25 april 2009

Viktigt ställningstagande!

Alltså, jag blir inte klok över vad jag själv tycker i frågan illegal nedladdning. Har hoppat runt mellan diverse bloggar och fann ett inlägg hos Isobel rätt talande. Farbrorn som "kommer ut" som piratpartist hade en rätt vettig syn på det hela. Varför ska en rätt liten bransch - underhållningen - lobba så att vi får lagar som är integritetskränkande? Typ.

Det underliga med oss författare är ju att vi liksom i all hast föses med i det här, trots att vi inte alla gånger är några entertainers, direkt.
Jag är förmodligen rätt ensam om det här, men jag ser litteraturen som central och livsviktig, men jag kan helt klart klara mig utan underhållningsmusik. Och jag gör samma antagande för ett samhälle.

Men okej, om vi nu drar alla konstnärer över en kam, varför ska folk som inte vill betala för det vi gör, göra det? Å andra sidan, då behöver de väl inte läsa, lyssna på det?
Jo, men det vill de tydligen. Ändå.
Alltså, det jag gör har ett värde, för mig. Jag vill inte att det slumpas bort pallvis gratis eller till underpriser, jag vill fortfarande inte att det blir som direktreklam, något som skräpar i grovsoprum och på marken kring såna där återvinningsstationer.
Men visst nej. Det var ju filer det var frågan om. De skräpar bara i folks datorer.

Nej, jag vill inte ha mina böcker som filer. Jag vill ha dem som föremål i denna världen. Gärna fina föremål som kostar en liten slant att få tag i och som sen känns så pass trevliga att man vill behålla dem.
Och om jag fildelas i alla fall?
Ja, då får jag väl stå ut med det. Kan inte se att det är där problemet ligger.

Okej, jag får färre läsare. So what? Jag vet inte om jag vill ha många läsare heller. Det jag vill är ha bra läsare. Kvalitetsläsare. Inga slappa fildelare som delar ned och som sen läser en skärm och sen slänger alltsammans i soppåsen. Dem kan jag både ha och mista.

Så nej, det här problemet angår inte mig. Jag är alldeles för konservativ och jag vänder mig till lika konservativa läsare. Fredrik Strage har ingen fan i mig.

Fildelningsdebatten angår inte mig! Hej!

Inga kommentarer: