fredag 9 januari 2009

Nya kontakter


Tänkte lite mer på det här sen. Charlie har då en ny amerikansk bekant som har flotta pokaler bakom ryggen. Själv menar hon att hon bara har några simborgarmärken att komma med.
Men jag tänker att det är nog inte så lite!
En märkessköld kan bli en fin upptakt till intressanta spontana samtal på ett amerikanskt kontor! Man sätter dit snöstjärnorna, simborgarmärkena (självklart går även andra simmärken bra), majblommorna och vad man nu har.
Någon undrar lite försiktgt vad det är frågan om och man börjar förklara:
- This is the Snöstjärnan Reward that I got after skiing et least five kilomitörs. I was eight.
- Oh, really? You had skiining as a hobby when you werw a kid?
- No, we had no choise, everybody must ski in Sweden. Every day.
- Oh, I see.
- Jomän, and this is another Swedish speciality that we are very proud of. The majblomma. Mayflower, you know.
- So, there were Swedes in the first ship to the States? Rewarded Swedes?
- No no, we buy these little things for Välgörande Ändamål in may. Aren't they cute?
- Very. And the other badges?
- Swimming, sir. We swim like fishes in Sweden, under the Ice.
- Under the Ice???
- Yes. More of a sport that way, don't you agree?
- I say, well, thankyou so much for this information. Where can I buy the velvet stuff?
- On postorder. The net. You search om Märkessköld, and there you are!
- Fantastic!

Nåt sånt, tror ni inte på det? Jag tror absolut att Charlie får nya kompisar om hon vågar ta steget. Mot märkesskölden.

Hej.

5 kommentarer:

Charlie Truck sa...

Fantastic! Jag tror som sagt mycket på mina gångmärken som en ice-breaker vid nya samtal. Jag kanske skulle bära märkesskölden under armen när jag går på stan, eller sätta på märkena som Pins?

Anonym sa...

Like your Inglish, you now! It's what we call 'häftigt' in Sweden ;-)

Karin S sa...

Dear Friends,

Jag kom på massor av bra grejer man kan göra på ett amerikanskt kontor sen.
Vad tycker ni om "The Swedish Allemansrätten Day" t ex?
Man förklarar för jänkarna att vi har detta fina som är allemansrätten och ber att få föreläsa om det litegrann en dag. Parallellerna till the world famous ombudsman säger sig själva.

Charlie, du kan kanske hänga den runt halsen på stan, skölden. Det tror jag kan bli lite lagom uppseendeväckande.

Och Bengt, min engelska är helkass, men jag skulle gärna ha en polyglott blogg igen. Det var länge sen sist. Och det piggar alltid upp.

Charlie Truck sa...

Jag börjar tro på en lunchföreläsningsserie. Första gången tänker jag ta med princesstårta, sätta alla i ring och säga:
"In Sweden eveybody has the right to say his own meaning, it's called consensus. We are the Japanese of Europe. But not because of the suicides, that is only because we have so good statistcs. Now we shall practice this over a fika. Consensus alltså, not suicide".

Karin S sa...

Ja!
Det blir jättebra med lunchföreläsningarna. Sprit är väl också ett rätt givet ämne? Och bolaget, det tycker de iaf är väldigt fascinerande här.