lördag 10 januari 2009

JC


Vet inte hur pass intresserad läsekretsen är av marinarkeologi, själv insåg jag dock häromkvällen att jag borde ha blivit fransk marinarkeolog i Arles.

Helt sanslöst vad med grejer de plockade upp ur floden från den gamla romerska flodbotten. De hittade en Neptun, flera bitar av en liten Venus med runda kinder, bitar ev ett tempel och så hittade de en sorts praktpjäs, förstod man, ett porträtt av Julius Cesar, som var den som grundlade staden.
När det kom till identifiering av Julius så inkallade man en dansk arkeolog. Han kom, en äldre herre som såg helt sanslöst dansk ut! Vitt hår och vitt skägg, rejält nedrökta tänder och jeansjacka. Med sig hade han sin fru.

I alla fall, dansken kollade, bad fransoserna vända och vrida på bysten. Han var tyst och tog mycket god tid på sig. Sen kom sanningens ögonblick och då bekräftade han på franska med stark dansk brytning att det var som det franska teamet hade hoppats: bysten var ett porträtt av JC - gjort under hans levnad!
Tydligen, och om jag fattade det hela rätt, är alla andra porträtt av JC kopior gjorda efter andra byster.
Den franske marinarkeologen var i tårar.

Sen höll de på och tog stenprover och det ena med det andra. Det var väldigt tekniskt. Men jäklar vilken tjusig dansk!
Tänk att liksom vara orakel på en sån grej!?

Ja, jag säger bara det. Marinarkeologin är en jätteintressant nisch.

Hej.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gott Nytt År Karin!
Jag har hittat en websida med foto på den ur floden upptagna Julius Caesarbysten. Finns inte den minsta likhet med J.C. på din bild (som jag också har i min gamla historiebok från skolan) och denna. :)

http://www.timesonline.co.uk/
tol/news/world/europe/
article3932198.ece

Arkeologi har jag varit intresserad av sedan många år tillbaka.

Lillan

Karin S sa...

Tack (detsamma) Lillan!
Håller med om att han inte är särskilt lik, men det var en bra artikel.

Jorun sa...

Vilken fin byst av JC! Den ser väldigt nutida ut, tycker ni inte?