tisdag 9 december 2008

svensk kulturkonservatism har - det vill säga, det har vi inte alls det!

Visst. Och en städare kallar man lokalvårdare och och en avdankad militär kallar man "tillhörande ersättningsreserven"?
Jag håller nog snarare med Pressyltan. Säkert också beroende på att jag bor där jag bor. Kulturkonservatism är en realitet i större delen av världen, höll jag på att säga, men åtminstone i hela Europa, utom då möjligen dess nordligaste och mest avskurna delar.
Kulturkonservatism är vidare ej att blanda ihop med politisk konservatism.
Snarare begås tankefelet i den konformistiska svenska nomenklaturan just här. Man tänker: Hjälp! Om jag säger att jag är kulturkonservativ så tror de att jag röstar på borgarna!!!???

Och det vill man ju inte att någon ska tro.
Men jag kan lugna er kära landsmän: Vad ni än röstar på så röstar ni på obildade - eh, ja. Obildade människor. Får man väl säga.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Den här debatten övergår sedan länge mitt begränsade förstånd. Aftonbladet hade en test där man kunde kolla vad man själv var. Jag svarade fel på Heidenstam och fick därför etiketten "kulturradikal" i facit. Sen gjorde jag om testen och svarade rätt på Heidenstam och då blev jag "kulturkonservativ." Såvitt jag förstår av frågans utformning är alltså den som anser att Heidenstam var kulturradikal kulturkonservativ och tvärtom. Om ni förstår vad jag menar.

Karin S sa...

Men Djisuss Bengt, det är väl inte Aftonbladet som ska bestämma vem som är kulturkonservativ?

Fast i övrigt ger jag dig rätt. Om Heidenstam alltså.

Charlie Truck sa...

För mig framstår debatten mer och mer som vore den skriven av Ionesco. En lätt berusad Ionesco.

Jag tror jag håller med Lindgren.

Charlie Truck sa...

Men hur kan DN referera till din blogg utan länk? Vilka nötter!

Karin S sa...

Charlie,
När det finns test i Aftonbladet på såna här grejer så får man nog säga att det hela spårat ur, där testar man väl i vanliga fall bara sin vikt och möjligen sin förmåga till orgasm?