torsdag 5 juni 2008

medlemsskap

Har gått med i yimby (tipset kommer från Bengt O) och det känns bra. Det enda är väl att jag är lite tveksam till just skyskrapor. Tät stad och förlängd tvärbana är jag helt för. Tydligare urbanitet, färre impediment, klara staket kring parkerna, hårdare kanter på motorvägarna - jepp, allt det är jag för, men jag tvivlar i och för sig på att det blir av.
Sverige är för g l e s t.
Men det hindrar inte att man kan försöka.

Och etiskt motiverar jag det hela med att mina två romaner utspelar sig i denna stad. Liksom mina drömmar, typ. Jag är en sorts låtsasPAF, där.
Så vadå, även om jag inte bor där längre, så är min bild av vad en stad egentligen är just Stockholm.
Märkligt nog känner jag att min barndoms Stockholm var en större stad, men där kanske själva storleken (min egen alltså) bedrar mig. Eller så är det alla lantisar som flyttat in i stan och som driver runt med sina enorma barnvagnar överallt som gör att stan känns... eh, klaustrofobisk på sina ställen.
Man måste uppsöka kustlinjen för att kunna andas.
Å andra sidan är den fortfarande rätt närvarande.
En dag kanske jag lägger upp mitt examensarbete som är en film om och en kärleksförklaring till, Slussen.
Och nu hoppas jag bara att Jean Nouvel vinner den där tävlingen.
Hej!

3 kommentarer:

gardebring sa...

Skyskrapor propagerar vi i huvudsak för i nya stadsutvecklingsområden, och alltid, alltid, i en urban kontext (tänk Manhattan, inte La Defense). Det är en del av mixen helt enkelt.

Men som du säger, det absolut viktigaste är att bygga tät blandstad igen, med bra spårburen kollektivtrafik, lokalt utbud, levande kvarter och stråk.

Välkommen! :)

Karin S sa...

Hej Gardebring,
Jag försöker tänka Manhattan och inte La Defense, men tycker ändå att det är lite svårt. Hur som helst är det inget att hänga upp sig på.

Men stort tack för välkomnandet. Förhoppningsvis kommer jag kunna delta lite mer i samtalet framöver.

gardebring sa...

Härligt att höra! :)