söndag 20 april 2008

På Salongen

Så har jag skrivit lite mer om Némirovsky, fast den här gången på ett nytt sätt, nämligen "tillsammans med" Bodil Z. Eller rättare sagt, vi har läst samma bok, Hundar och vargar, och skrivit varsinn text om den. Resultatet finns utställt på Salongen, här och här.
Själv tycker jag att det blev bra.
Lite som när litteraturkritik är bra - det är alltid intressant att höra flera röster om samma bok.
Bodils text sätter in Némirovskys berättelse i ett litterärt sammanhang medan jag själv mer läser den mot bakgrund av biografin om henne och de andra romaner jag läst av henne.

3 kommentarer:

Bodil Z sa...

Hej Karin,
jag skriver här, eftersom det jag skickar till dig i mailen hela tiden poppar tillbaka. Egentligen vill jag inget särskilt, men det är trist när man inte får säga lite sådant här "inget-särskilt".

I alla fall har jag testat med att skriva till Horisont. VI får se om det blir något av det.

B.

Anonym sa...

Karin, jag passar på att tacka såväl dig somBodil för era texter på Salongen. Hoppas de läses av många!

Själv håller jag på att läsa »Storm över Frankrike«, som jag inhandlade i samband med bokrean.

Karin S sa...

Agneta,
Tack! Det var roligt, precis som Bodil skrev, att läsa Bodils text sen, det blev en rolig dubbelexponeringseffekt av det.

"Storm över Frankrike" är en mycket fin roman.