onsdag 16 april 2008

Inlandsisen live + hymn

Bästa tipset igår var nog det här (Charlie). En visualisering av hur inlandsisen smälter och sen landet som höjer sig ur havet. Jag försökte sno hela sidan från SGU men det gick förstås inte.
Samtidigt är det små siffror uppe till höger som ändras. Jag undrar vad de står för.

Bodil föreslog en (F)icebook istället för grupp på facebook. Det tyckte jag var kul.

Jag har googlat lite på Nationalsången. Den visar sig inte vara Nationalsång. Visste ni det? Ungefär som Svenska Flaggans dag inte var nationaldag så är Du gamla du fria inte nationalsång. Det bygger på en sorts överenskommelse - konsensus - att alla accepterar den som just nationalsång. I alla fall.
Jag tycker att det är rätt ballt på något vis.
Vi har ingen nationalsång! Precis som vi inte har en massa andra grejer stiftat i lag, för det har alltid varit så självklart så det har inte behövts några lagar.

Allt detta för att hitta melodi till Isbiten, som jag tänkte kalla den. Hymnen.
Ingen annan har ju visat intresse för saken, menar jag.
Men självklart är förslag på hymn välkomna!

PS. Idé: Kanske kunde man jobba på att den här nya biten med både Vasa och Istiden på sikt slår ut Du gamla..? Om man verkligen jobbar?
Man ska inte lägga ribban för lågt, som jag alltid sagt.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ah, Littorinahavet, Ancylussjön - jag kunde aldrig skilja dem åt. Vet ni f.ö. att landhöjningen gör att Vättern kommer att tippa över och dränka Jönköping?

Karin S sa...

Bengt O,
Nej, det visste jag inte. Jättejobbigt med tippande sjöar, tycker jag. Kan man inte göra som i Nederländerna, eller måste man betrakta Jönköping som förlorat inom en snar framtid?

Annars är landhöjningen rätt fin, tycker jag nog.

Jorun sa...

Tror ni Sverige och Finland växer ihop så småningom?

Det var lite märkligt att se på kartan att det en gång fanns en massa land i hörnet mellan Danmark och Nederländerna.

Karin S sa...

Jorun,
Det är väl inte helt otänkbart.

Anonym sa...

Perspektivet att min födelse- och uppväxtstad, Jönköping, kommer att drabbas av en vältande Vättern känns inte riktigt lustigt. Under min tid i denna stad hade vi mer problem med Munksjön som visserligen låg så bra till att jag om vintern kunde ta på skridskorna i köket och sedan skrinna runt på denna lilla sjös is. I sig hade jag nästan lika nära till Vättern, men där var sällan isen farbar. Ett år frös Motala Express (Vätterns fånge) fast några hundra meter ut. Det blev ett sorts nöje för jönköpingsborna att promenera fram och tillbaka till den fastfrusna farkosten. Man hade inte så stora pretentioner på nöje på den tiden.

Problemet med Munksjön var att pappersbruket vid dess ena sida i decennier hade låtit sitt avfall hamna i sjön och då och då inträffade det att "sjön vände sig" och en konstig stank lade sig över centrala staden där vår boning var belägen. På bara någon timme oxiderade då allt av silver och blev svart. Det här tilldrog sig på femtiotalet.

Många, många år senare – någon gång på nittiotalet – gjorde jag ett av mina sällsynta människomöten i mitt sommarlands bauerskogar (omkring fyra mil från staden). En livs levande fransman, med kikare runt halsen, kom emot mig på en smal djurstig. Det visade sig att han var ute för att försöka få syn på en älg, varvid jag åtog mig att visa honom vägen till en högt belägen myr där älgar emellanåt höll till. På väg dit hann jag att förhöra honom om varför han var i Sverige: Det visade sig att han var några månader i Jönköping för att tillsammans med något företag försöka få bukt med allt det avfall som Munksjö pappersbruk hällt i sjön. Förhoppningsvis lyckades det hela.

Kanske bör vi i framtiden anlita någon fransman som kan se till att Vättern ligger still och låter bli att tippa.

Anonym sa...

Bättre lycka nu?

Munksjön

Jag bodde vid apotekstecknet och inte vid denna kartas röda prick. Då fanns varken Slottsbron eller Munksjöbron.

Karin S sa...

Agneta,
Fin liten historia. Kartan funkade på andra försöket. Båten på första. Måste ha varit sådär att gå och titta på den, fast det är klart, båtar är alltid båtar.
"Tippar" vet jag dock inte om sjöar gör, om man nu ska vara petig, det är som när mina barn säger att de lägger mjölken i kylen.

Anonym sa...

Tippa över, tog jag från Bengts inledande inlägg i denna tråd. Då jag läste detta, föreställde jag mig en landhöjning, som skulle komma att ske i norra Vättern, på så sätt att hela den djupa gravsänka som bildar sjön ställer sig på högkant och tippar över Jönköping.

Anonym sa...

Om Vättern: Litet sen som vanligt. Vet inte om någon fortfarande ser det här.
Här är tre länkar som visar att Vättern verkligen välter.
Jönköpings läns museum (Sjätte stycket.) Alltså redan nu otrevliga konsekvenser.
Om tippande sjöar och arkelogi.
Vätternvårdsförbundet. En del intressanta fakta bl.a. att Vättern tippar.

Så Jönköpingsborna bör nog köpa ordentliga gummistövlar.