onsdag 26 mars 2008

Onödigt

Jag menar, ta nu det här med vädret. Nu har det blivit kallt, i Sverige är det snö och här är, som sagt, kallt.
Ja, men då är väl allt bra igen? Statistiskt sett så rättar allt till sig, det är vad jag alltid haft på känn.
Nähä, men då menar folk att det är "onödigt" med den här snön nu.
Onödigt?
Det har ju ylats om jordens undergång i flera månader nu. Saken håller på att reda upp sig, alldeles av sig självt! Att då börja prata om onödigt väder, det är banne mig blasfemiskt.
Jag säger bara det: Tänk om vi slopade alla "onödiga" väder. Vad skulle bli kvar? Ljumma vårregn, på sin höjd. Resten idel blå himlar och vackra solnedgångar.
Och hur kul skulle det vara i en skala på tio, som det heter?
Inte roligare än Björklund, vad jag kan se.
Kanske skulle vi börja betygsätta vädret, ur olika kriterier. Hur bra stämmer det med hur det borde vara? Hur onödigt är det? Hur käännns det?
Den som har bäst väder får högst betyg.

Jag är urtrött på vädret. Ville bara ha det sagt, vädret är en av de saker vi fortfarande inte styr och påverkar. Jaja, nu kommer väl någon och säger: men utsläppen och blablabla.
Jag svarar bara: ett historiskt perspektiv om jag får be. Det växte vin i södra Sverige under bronsåldern. Klimatförändringen är ett faktum. Istider kommer och går, för den som minns. Dinosaurierna dog ut.
Onödigt.
Ja, det ska gudarna veta. Men så blev det i alla fall.
Ja, jag ville bara ha det sagt.

Inga kommentarer: